TUTORIAL – Tipuri de hasuri

Poti urmari partea a II-a a acestui tutorial, pentru cei putin mai avansati, AICI.

M-am decis sa scriu acest tutorial pentru toti cei care au un talent la desen si nu au apucat sa-l cultive, sa faca o scoala de specialitate, din diferite motive. Am intalnit multi care m-au intrebat ce creioane folosesc, ce foi si ce tehnici. Pe langa asta am vazut multi artisti care nu au primit niciodata vreun sfat de la cineva in masura sa o faca (sau nu au vrut sa asculte) si au stilul de hasura “intinsa cu degetul”, hasura care nu e vazuta tocmai bine de oamenii de specialitate, fie ei profesori sau doar simpli artisti.
Daca stau bine sa ma gandesc, de fapt nu numai ca nu e vazuta bine, mai mult, nu am auzit pe nimeni sa incurajeze o astfel de metoda. De ce? Pentru ca e lipsita de… sa zicem ARTA. Au existat vremuri bineinteles in care acest tip de hasura era foarte cautat pentru ca reda realitatea intr-un mod foarte exact si era ceva spectaculos. Intre timp s-a inventat fotografia. Si redarea fidela a realitatii nu a mai fost cautata. Eu unul aprieciez foarte mult artistii care picteaza in asa fel incat le confunzi lucrarile cu o fotografie, dar fotografia are elementele ei artistice iar desenul pe ale sale. Ca sa dau un exemplu de redare fidela a realitatii prin creion:

Mai multe AICI.

Da, incredibil o sa zici, dar tot sunt de parere ca asta nu e arta. E copy-paste! Xerox! Suntem in anul 2010 si au aparut aparate foto extrem de sofisticate, nu trebuie sa ne pierdem timpul facand “poze” de mana. Si probabil ca asta o sa auzi de la orice artist modern, nu neaparat ca n-ar fi in stare sa faca asa ceva ci pur si simplu pentru ca NU MERITA TIMPUL SI EFORTUL. Cum sunt facute? Greu… Hasura fina “intinsa cu degetul”, multa guma, multi nervi, de pomana as zice. Foarte mult timp investit, iar cum unii din cei talentati probabil ca au si alte activitati si nu au prea mult timp sa acorde acestor detalii, vor face in acest stil un portret pe luna, ceea ce nu va duce nicaieri. Am spus-o si o spun mereu, ca sa evoluezi trebuie sa-ti cultivi talentul. E foarte greu sa ti-l dezvolti singur. Fara sa stii ce greseli faci, pierzi foarte mult timp experimentand. Apoi trebuie sa desenezi foarte mult. Zilnic! Nu lucrari extraordinare in fiecare zi, pentru ca e aproape imposibil, dar macar unul sau doua crochiuri. Ce sunt crochiurile? Sunt desene de tip schita, foarte rapide, 15 minute maxim, in care incerci sa redai o postura umana sau o parte din natura, din realitate, dar, atentie, fara ca detaliile reale sa-ti invadeze foaia de lucru, nu te intereseaza parul, fata, sau imbracamintea unui personaj, ci doar postura, proportiile. Bineinteles le poti reda in detaliu daca reusesti asta in 15 minute, dar doar in mare si poate doar pe alocuri poti evidentia exact textura materialului pentru ca privitorul sa-si dea seama despre ce e vorba, dar nicidecum sa continui migalos sa faci toata imbracamintea personajului. Pentru asta o sa iti prezint cateva lucrari personale, facute recent. Crochiurile sunt excelente pentru cei care nu au foarte multa rabdare, de altfel le recomand stilul acesta de hasura, voi detalia si asta, toate la timpul lor.

Observa hasura. Foarte dura, foarte dezordonata. Observa cum caut liniile, conturul. De fapt ce vreau sa fac e sa prind forma corpului, pentru ca despre asta e vorba, in special proportiile. Hey, nu sunt extraordinare, pot mult mai bine, dar vreau sa vezi esenta. Daca voi pune aici lucrari extraordinare vei fi coplesit(a) si vei gandi probabil ca nu vei putea vreodata sa redai asa ceva. Ideea e foarte simpla. Tot ce trebuie sa faci e sa-ti lasi mana sa mearga pe foaie, petreci foarte mult timp uitandu-te la model, trebuie sa intelegi ce pui pe hartie, mereu sa compari rapid ce ai pe foaie cu ce vezi in fata ta. iti recomand un sevalet, pentru ca e extrem de important sa ai foaia verticala astfel incat miscarea ochilor de la foaie la model sa se faca cat mai repede posibil, astfel vei reusi sa pastrezi mult mai multa informatie decat daca te uiti la model apoi apleci capul spre foaia pe care o ai pe birou, deseori o sa pierzi proportii importante si in final te intrebi de ce nu seamana cu ce ai in fata. Apoi sevaletul ofera inca un lucru extraordinar, te poti indeparta de desen si astfel, privindu-l de la distanta vei observa mult mai repede greselile. Ai prins ideea? Uite inca un exemplu, de data asta o perspectiva, nu voi intra in detaliile perspectivei pentru ca e o arie foarte larga si sunt multe de spus si, fie vorba intre noi sunt niste probleme mari de perspectiva la desenul de mai jos, dar, fiind observat pe viu, nu conteaza atat de mult si de fapt nu perspectiva vreau sa ti-o arat ci hasura, despre hasura vorbim.

Observi aici foarte multe linii, foarte multa informatie pusa pe o foaie A3 intr-un timp relativ scurt. Linia e la fel de dura, am cautat rapid conturul obiectelor si al personajelor, apoi am detaliat cat sa se poata intelege ideea pe care vreau s-o transmit. De asemenea am folosit contraste, alb-negru pentru a pune in evidenta unele parti ale desenului, e o tehnica foarte utila dar folosita deseori in design si arhitectura, pentru a plasa in fata obiectul prezentat. Vei mai intalni de asemenea hasurarea fundalului pentru a scoate in evidenta obiectul. Intre stilul desenului de design sau arhitectura si cel de arte plastice nu numai ca e o diferenta destul de mare dar parca stau in totala opozitie. Iata despre ce vorbesc:

Stilul arhitectural

Stilul plastic

Banuiesc ca e clar cum stilul arhitectural tinde sa evidentieze obiectul studiat prin contraste extreme de alb-negru pe langa stilul plastic care evidentiaza obiectele tinand cont mai mult de atmosfera creata si de ideea transmisa, ca sa zic asa. Nu comentez lucrarile, vreau sa vezi doar hasura si tipul de prezentare.

***

Acum ca am facut o prezentare cat de cat a ceea ce vei gasi in continuare in acest material, voi incepe prin a-ti satisface curiozitatile si iti voi arata exact ce creioane folosesc.

Creion Universal KOH-I-NOOR
* mine 4B si 8B – depinde de situatie si la urma urmei de alegerea fiecaruia, cu cat este mai mare numarul cu atat este mai moale mina. In oridine sunt: H, HB si B, alaturi de diferite numerotatii, nu stiu exact pana unde variaza, poti gasi foarte multe combinatii pe piata si sfatul meu e sa-ti gasesti o mina care sa te ajute sa lucrezi cu placere, recomand 4B

Creion tip TUN pentru hasuri pe suprafete mai ample
De asemenea cu mina alba, care bineinteles depinde de alegerea ta

Daca folosesti creion mecanic 0,5 fa-ti o favoare si lasa-l deoparte! Cel putin momentan. Nu te ajuta acum. Cel mai mult se foloseste la detalii de desen tehnic, dar despre hasura plastica si creionul 0,5 mai tarziu in tutorial!

Imi aduc aminte la examenul din 2009 de la Arte Plastice, in dreapta mea era un tip care incerca sa hasureze trei suprafete plane de… sa zic cam 20×15 cm fiecare, cu un creion mecanic cu mina 0,5… Am zis ca innebunesc. I-a luat cam o ora sa termine de hasurat. Nu exagerez! Sincer mi-era mila de el. Trage singur(a) concluziile…

Ce foi sa folosesti? Nu te speria de foile cu suprafete foarte poroase, hasura iese foarte bine pe ele. Multi vor opta pentru foi cu suprafete netede pentru o hasura cat mai reala, fara sa se vada linia. Nu incerca sa faci asta, lasa linia sa se vada, o sa iti dai seama in timp ca asta e farmecul creionului si tu nu faceai decat sa-l indepartezi. Foile mele preferate pentru diferite schite si crochiuri sunt A3 (297×420 mm), consider ca e un format optim, potrivit ca dimensiune pentru a-ti forma mana si in acelasi timp ai destul spatiu pentru a te exprima. In timp o sa preferi formate mai mari, A2 (500×700 mm) sau A1 (1000×700 mm) pentru ca o sa simti ca nu mai ai destul loc sa lucrezi la detaliul la care ti-ai dori. Dar pana atunci sa ramanem la A3. Ca o paranteza, fa un exercitiu de imaginatie si gandeste-te cum ar fi sa lucrezi pe dimensiunile unei foi A1 cu un creion mecanic 0,5… deja ma bufneste rasu’!

Mai jos ai blocul de desen A3 Canson pe care il prefer; 16 coli, pret accesibil si calitate. Am mai vazut blocuri cu 100 de coli, la un pret mai mic daca stam sa adunam 100 de coli din blocul Canson si sa facem calculul, dar foile sunt mai subtiri si calitatea mai proasta.

Il gasesti cu un creion pe coperta sau cu o pensula, diferenta dintre cele doua tipuri de foi e foarte mica

Acum ca ai si creion si foaie nu mai ai nicio scuza. Ghinion! Va trebui sa-ti iasa hasura cum trebuie. Asa ca ia o foaie, ia un creion 4B/8B si de la stanga la dreapta vei incepe sa hasurezi pe o portiune dreptunghiulara. In stanga mai inchis, in dreapta mai deschis. Tragi linii la 45 de grade, una langa alta, fara sa te grabesti. Nu conteaza ca depasesti chenarul, la inceput poate o sa ai spatiu intre linii, nu-i nimic, cu timpul inveti sa apesi si sa misti mana atat cat sa iti iasa din prima. De multe ori am primit sfatul pe care il dau mai departe: mai intai se hasureaza portiunile luminoase, pentru ca atunci cand trecem la suprafete intunecate, diferenta sa fie clara, daca incepand cu suprafata luminoasa o innegrim foarte tare, atunci diferenta dintre lumina si umbra nu o sa mai fie vizibila. Nu vrem asta.
Asadar, de la stanga la dreapta, linii la 45 de grade, cat mai putin spatiu intre ele, mana cat mai moale, apasa cat poti de putin. Scopul este urmatorul: in jumatatea dreapta avem o suprafata luminata in timp ce in jumatatatea stanga o suprafata intunecata. Cum ajungi sa le impaci pe amandoua? Simplu:

Imaginea 1

Partea dreapta va ramane asa, desi poti mereu sa revii cu hasura pana la marginea din dreapta dar sa ai grija sa nu apesi. Cu cat vrei sa iasa mai negru cu atat apesi mai tare, cu cat vrei sa iasa mai alb cu atat apesi mai putin, destul de logic, nu? Asa ca, incepi cu partea stanga apasand tare si, cu cat te apropii mai mult de extrema dreapta cu atat incepi sa apesi mai putin si sa lasi mana mai moale.
Dupa ce ai hasurat suprafata ca in imaginea 1 te concentrezi in continuare pe partea stanga, apasand, iar pe masura ce ajungi spre partea dreapta te opresti la cca. doua treimi, nu e foarte important daca sunt doua treimi sau trei sferturi, las la apriecierea ta, totul e sa lasi o portiune din partea dreapta hasurata ca in imaginea 1, pentru ca vrem sa fie deschis in partea dreapta, tii minte, nu? Vezi despre ce vorbesc in urmatoare imagine.

Imaginea 2

Repeti acelasi principiu. Tine minte: incepi din stanga, apesi, dar cu cat te indrepti mai mult spre partea dreapta lasi mana mai moale si apesi mai putin. Te poti opri la liniile verticale marcate de mine (unde iti arata sagetile) sau te poti duce pana la capat daca reusesti sa faci o hasura foarte fina astfel incat sa nu innegresti foarte tare partea din dreapta. Linii paralele, 45 de grade, cat mai apropiate, cat mai putin spatiu intre ele, cat mai multa rabdare, e foarte important, cel putin pana prinzi ideea.

Imaginea 3

Repeti principiul.

Imaginea 4

Imaginea 5

Imaginea 6

Acum ca ai ajuns la extrema stanga vei incerca sa-ti dai seama cam cat de neagra vrei sa apara hasura. Aici depinde de tine. Eu vreau sa arat un contrast foarte mare deci o sa merg spre negrul maxim. Vezi imaginea urmatoare:

Imaginea 7

Acum ca stii cat de alb vrei in dreapta si cat de negru vrei in stanga nu mai ramane decat sa iei hasura neagra din stanga si sa o extinzi usor usor spre dreapta. Cum faci asta? Simplu. Folosind delimitarile verticale, sau doar imaginatia ta, repeti principiul pe care l-ai invatat. Apesi foarte mult in stanga si foarte putin in dreapta. Ofera-ti cat timp ai nevoie pentru asta si cand esti multumit(a) hasura ar trebui sa arate cam asa:

Imaginea 8

“Practice makes it better!” adica cu cat exersezi mai mult cu atat iti iese mai bine. Incearca sa hasurezi dreptunghiuri pana esti pe deplin multumit(a)!

Acesta e doar un tip de hasura, pentru cei cu mai multa rabdare, sa zicem. Am “furat” stilul de la un profesor de la arhitectura, nici macar nu mi-a aratat in detaliu cum se face pentru ca el nu mai avea rabdare sa umple nici macar un patratel mic pe o bucata de hartie dar spre uimirea mea am prins foarte repede stilul si mi-a placut foarte mult pentru ca e o hasura aranjata, excelenta pentru arhitectura (pe care vroiam sa o practic la timpul respectiv) si contrastul foarte mare da un impact extrem desenelor.

***

Acum ca ai inteles bazele voi continua sa-ti arat cam cum hasurezi corpurile geometrice simple, o sa ai nevoie. Nu o sa pierd foarte mult timp aici pentru ca e acelasi principiu de mai sus doar ca trebuie sa stii unele lucruri, in mare va trebui sa exersezi si cu timpul o sa prinzi ideea.

Cubul, cel mai simplu corp geometric tridimensional. Aici va trebui sa hasurezi trei fete plane ale sale (doar trei poti vedea, din cele sase). Avand in vedere ca lumina vine din stanga sus (cam asta e directia standard) fetele vor fi luminate astfel: fata de deasupra (capacul cubului) va fi alba, pentru ca mereu va fi luminata direct, fata din stanga va fi medie, iar fata din dreapta, cea mai umbrita, va fi neagra. Pentru un efect cat mai real vom tine cont de urmatorul fapt: cu cat o parte a desenului este mai indepartata de privitor cu atat este mai stearsa. Asadar, fata dreapta, care este cea mai intunecata si deci cea mai in masura pentru aplicarea principiului, va fi mai umbrita in extrema stanga si mai luminata in cea dreapta:

Cubul – zona umbrita maxim si hasura efectiva

Hasura obiectului in sine constituie umbra proprie, adica gradul de luminozitate al obiectului in fuctie de sursa de lumina, pe cand hasura umbrei pe care obiectul o lasa pe suprafata suport constituie umbra purtata.

Piramida se bazeaza pe acelasi principiu numai ca nu mai apare partea superioara, deci voi sari peste. Ajungem la cilindru, unde lucrurile stau un pic altfel. Zona umbrita maxim nu va mai fi in extremitate ca la cub ci va fi cam la doua treimi datorita formei sale rotunde, deci va fi in felul urmator:


Ca sa fie mai usor poti trage generatoarele, folosindu-le ca pe delimitari verticale, intocmai ca la exercitiul de hasura prezentat mai sus.

Conul foloseste cam acelasi principiu, dar ca sa fiu sigur:

Si in sfarsit, sfera, care am vazut ca da batai de cap multora. E adevarat ca e un pic mai complicat, la modul ca asa cum, pentru a hasura mai usor, se trag generatoarele la cilindru, asa se trag paralelele la sfera. Sfera, ca si globul pamantesc are paralele si meridiane. Care e ideea: sursa de lumina, oriunde ar fi ea si din orice directie ar veni, va trebui sa bata perpendicular pe unul din polii sferei. Ma simt mai in masura sa exemplific prin desene asa ca:

***

Recent mi-am confirmat faptul ca practica bate teoria la orice ora din zi sau noapte, asa ca voi trece la un exercitiu mai complex, asta avand in vedere ca ai inteles cum sta treaba cu hasura. Vei invata sa reprezinti materiale textile si organice, partea cea mai grea din punctul meu de vedere, intrucat oricine poate sa hasureze un cub care nu are decat suprafete plane. Iata la ce vom lucra:

Nu te speria! Voi lua pe rand fiecare detaliu si il voi explica separat. Nu incurajez desenul dupa fotografie decat in cazul in care lumina cade intr-un mod in care evidentiaza clar toate schimbarile de plan si toate detaliile sunt vizibile. In caz contrar o sa observi ca desenezi mecanic fara sa intelegi de ce acolo e lumina si dincolo e umbra. De asemenea incurajez constructia, foarte foarte important. Fotografia aici de fata nu e tocmai cel mai bun exemplu dar umbrele evidentiaza destule lucruri care ma intereseaza.

Voi incepe cu parul, care cam da bataie de cap multor artisti si care necesita foarte mult timp si rabdare. Prima greseala pe care o fac multi e sa incerce sa reproduca absolut fiecare fir de par existent la modelul respectiv. NU! Tot ce trebuie sa faci e sa vanezi schimbarile importante, in cazul in care parul e cret de exemplu, trebuie sa studiezi foarte bine buclele. In cazul nostru parul e drept, nu sunt foarte multe schimbari de directie, tot ce ramane e partea aceea luminata care e de fapt esenta cand vrei sa-ti iasa bine parul. Asa ca, urmarind atent(a) directia parului schitezi un contur si delimitezi zona luminata (folosind guma) astfel:

Apoi pui umbrele, atentie, hasurand in directia parului, asta daca ai destula rabdare, trebuie sa ai, iar daca nu ai, probabil ca esti satul(a) de creion, cam ca mine si atunci poti sa folosesti alte metode foarte practice cum ar fi marker-ul care umple suprafete foarte repede, pensula cu tus, acrilice sau de ce nu aerograf (airbrush) – voi acoperi aceasta arie mai tarziu in tutorial. Combinand doua sau mai multe ustensile de acest gen vei obtine o calitate superioara si vei fi mai aproape de ARTA decat daca vei creiona “poze” propriu-zise. Experimenteaza, de ce nu? Dar pana una alta revenim la creion pentru ca deocamdata despre asta e vorba. In final ar trebui sa arate cam asa:


Atentie la lumina. In poza respectiva se intampla ceva interesant si anume se vede culoarea parului in lumina, apoi mai jos e o zona alba, luminata maxim. Partea roscata ar trebui sa fie reprezentata printr-o tenta medie de hasura, partea intunecata cu o hasura foarte neagra, cat de neagra se poate, iar partea luminata cu o hasura foarte fina sau chiar printr-o zona alba.

Grija! Zona luminata nu e dreapta, e foarte neregulata, unele fire de par nu sunt luminate si astfel poti sa tragi linii groase peste zona luminata, cat mai neregulat posibil, va aparea mult mai convingator. Vezi in imaginea de mai jos:

Exerseaza pana esti multumit(a) de rezultat.

Trecem mai departe la studiul materialului textil care, de altfel, e foarte interesant. O sa observi aici o adaptare a stilului de hasura pentru a obtine textura cat mai convingatoare. De altfel, vei observa ca o data ce vei incepe sa desenezi diverse lucruri iti vei adapta hasura pentru a capta cat mai bine modelul respectiv. In primul rand, ca si la par, te concentrezi pe schimbarile de plan, acele cute si denivelari ale materialului si incepi sa schitezi. Marchezi cu o linie subtire punctele maxime ale denivelarilor:

Imaginea 1

Atentie, nu desena dupa desenele mele, ci dupa poza pe care ti-am prezentat-o si apoi doar compari cu fiecare etapa pe care ti-o voi prezenta eu aici, altfel nu vei intelege nimic.

Apoi incerci sa delimitezi zonele umbrite, pentru a-ti face o idee si pentru a putea compara usor cu originalul, intotdeauna sa fii sigur(a) ca proportiile sunt bune inainte sa te apuci sa hasurezi pentru ca e un chin sa stergi hasura bine facuta pentru ca trebuie sa mai lungesti o parte a obiectului studiat. Asadar:

Imaginea 2

Daca observi greseli, acum e momentul sa le corectezi. Tine minte, stai cu ochii pe model! Acum ca ti-ai facut o idee in mare despre zonele umbrite (nu e chiar necesar sa schitezi umbrele, poti incepe sa le definitivezi din prima dar la inceput, cred eu, e mai bine sa o iei usor) vei observa materialul. Mai exact dunga materialului care fuge in sus si in jos in functie de cutele respective, ceea ce face observarea foarte usoara. Tragi linii cat poti de paralele (unde e cazul) si pe cat posibil la aceeasi distanta:

Imaginea 3

Maneca are liniile verticale si se aplica acelasi principiu ca la par.
Acum revii si insisti in zonele mai umbrite. Ai grija la intensitatea umbrelor si incearca sa faci contraste intre alb si negru, foloseste guma daca trebuie sa luminezi o zona. Urmareste detaliile cu atentie:

Imaginea 4

Incearca pe cat posibil ca in loc de hasura exemplificata anteror, cu linii la 45 de grade, sa folosesti linii orizontale sau, mai exact, sa urmaresti linia materialului.

Imaginea 5

Observi deja contrast, desenul incepe sa aiba impact.

Imaginea 6

Incepi sa finalizezi umbrele. Observa zonele intunecate si trateaza-le ca atare:

Imaginea 7

Desenul artistic foloseste acelasi principiu ca si ochiul uman. Tot ce vedem noi cu ochiul se rezuma la umbre si lumini, obiectele nu au contur ci sunt doar vizibile in functie de cat de luminoase sunt si in ce masura se afla in contrast cu celelalte lucruri inconjuratoare. Asadar, cauta sa evidentiezi prin umbre si lumini si mai putin prin contur atunci cand lucrezi la un desen mai pretentios.

Imaginea 8

La maneca dupa cum spuneam, principiul parului, cat mai neregulat si incearca pe cat posibil sa observi cutele, e o zona foarte denivelata:

Imaginea 9

Incet incet va trebui sa ajungi cam aici:

Imaginea 10

Cand consideri ca ai inteles principiul si esti multumit(a) de rezultatul obtinut putem trece mai departe.

Studiul mainii este, dupa parerea mea, la fel de important ca cel al fetei si cu siguranta ca este mult mai complicat. Daca ai incercat vreodata sa desenezi maini, stii despre ce vorbesc.

Experienta m-a invatat ca un desen bine construit dar nu foarte detaliat si hasurat este de 10 ori mai bun decat un desen foarte migalos si foarte bine hasurat dar care nu are o buna constructie si intelegere a formei.
Asa ca, pentru a fi pe deplin multumit(a) de desenul tau va trebui sa incepi cu constructia si mai ales sa intelegi anatomia. Nu o sa intru in detalii de anatomie, dar pot sa iti arat cum corpurile geometrice te pot ajuta sa intelegi cum hasurezi, cum vine lumina, unde lasa umbra, mai exact intelegerea formei. Asa ca, privind cu atentie la model, incepi cu o schita:


Observa cum degetele, tendoanele au forma unui cilindru, la imbinarea lor se formeaza o sfera (aproximativ) si trateaza-le ca atare.

Acum ca am conturat o forma putem trece mai departe si putem cauta conturul final.

Apoi incepem cu o hasura tinand cont de forma cilindrica a degetelor si avand in vedere ca iti aduci aminte cum se hasureaza cilindrul.

Si continuam cu celelalte:

Apoi:

Si finalizam intreaga hasura, tinand cont ca lumina vine de undeva de sus, zonele de sub degete vor fi umbrite, la fel zona de sub palma:

Ok, poate am lungit un pic degetele si poate ca nu e in totalitate mana din imagine, dar nici nu trebuie, atat timp cat arata ca o mana din punct de vedere proportional si anatomic. Apoi, daca stau bine sa ma gandesc, era vorba despre hasura aici… asa ca sper ca te ajuta si sper ca acest exercitiu nu a fost chiar atat de greu pentru tine.

***

Orientandu-ma mai mult spre arte plastice in ultima vreme am inceput sa-mi permit sa explorez mai multe genuri de hasuri si sa experimentez cu ele. De aici si hasura prezentata la crochiuri. De aceea te sfatuiesc sa experimentezi si tu, incepand cu ce ai invatat aici si continuand cu ceea ce simti cand desenezi.

Nu sunt adeptul caricaturilor, desi unele sunt extraordinare, sunt impotriva stilului abstract si desenelor in care anatomia omului, detalii ale naturii si reguli ale desenului sunt facute praf, oricare ar fi motivul, si intr-un final ajungi sa te intrebi ce naiba a vrut sa reprezinte artistul… un cal? o vaca? sau poate ca e un caine…

Am lucrat ceva timp la acest tutorial si cred ca va fi folositor multora. Nu este cat de complet vroiam, sper sa mai lucrez la el cand voi mai avea timpul si dispozitia necesare, dar pana atunci astept pareri.

Bafta!

Advertisements

85 thoughts on “TUTORIAL – Tipuri de hasuri

  1. ft bun articolul, cu siguranta ii vor ajuta pe cei care vor sa avanseze si vor mai mult de la ei.mie imi place sa lucrez mai mult plastic, carbune sepia, carbune presat , pastel …

    *creionul este ft pretentios…cere ft multe ore de lucru, de studiu…(a nu se intinde cu degetul :P … )

    Reply
  2. My name is Piter Jankovich. oOnly want to tell, that your blog is really cool
    And want to ask you: is this blog your hobby?
    P.S. Sorry for my bad english

    Reply
    • Well thanks, I don’t get many english speaking visitors, I was hoping that my website that I am planing to build soon will have an english section too. I could rather say that drawing is my hobby and this blog is just for showing my work to other people.

      Reply
  3. Draga Valentin , trebuie sa-ti multumesc pt explicatile facute cu atata rabdare ( si restul pe langa ) .O sa trec din nou pe aici cand am mintea mai limpede pt ca ai explicat in asa fel incat sa inteleg si eu ( eu care nu am facut studii niciodata si am copiat pe altii ).Trebuie sa recunosc ca am mai cautat pe net diverse teori insa m-au incurcat mai mult , fiecare lucreaza diferit si cand incerci sa copy pe cineva iese un … nimic …am si intrebat diverse persoane cum se face de unde se incepe si cam pe unde sa termin…si mi-au dat niste exemple de genul ” fa cum simti si nu te lua dupa altii”bun , deci nu am invatat nimic .interesant am vazut pe youtube niste desenatori dar atat de repede arata videoclipurile incat nu pot sa tin pasul cu ei …nici nu vad ce creioane folosesc se vede si cam din departare …asa ca .. nu mai plec de la tine asa in ghilimele :p
    pana una alta…. spor la lucru !
    ps. sper ca nu te-ar deranja unele intrebari referitoare la desen / picturi..

    Reply
    • Asta cu “fa cum simti tu” e un sfat destul de bun, dar inainte sa ajungi acolo va trebui sa-ti gasesti un artist cu un stil care tie sa-ti placa si sa poti sa “furi” cate ceva de la el, linie, hasura, mod de prezentare. Abia apoi poti sa exersezi si sa experimentezi, sa mai vezi si cum fac altii, sa combini stilurile si in final sa faci cum simti tu. Nu ma deranjeaza intrebarile, le primesc frecvent si ma bucur cand pot sa ajut!

      Reply
  4. Salut, ma numar si eu printre artistii nativi…fara studii in domeniu si fara nici o ora de desen predata in particular (doar ce se preda in clasele 1-8). Este util tutorialul prezentat de tine si se vede clar ca esti foarte talentat si stii si teorie. Eu care am invatat mereu din experimentele pe care le-am facut de ani de zile, imi dau seama cat de mult imi lipsesc niste ore adevarate de desen si ce lacune mari am, desi de talent nu cred ca duc lipsa. Daca ai timp si chef, te invit la mine pe site sa imi spui si parerea ta sincera despre lucrarile (activitatile) mele. Mi-e un pic jena…ma gandesc ca le vei gasi banale, dar imi asum riscul.

    Reply
  5. Forte bun tutorialul….ai putea sa pui cand ai timp sau daca poti si ceva legat de tehnica cu carbunele caci de m ulte ori carbunele poate fi folosit impreuna cu creionul si as fi curios sa stiu cum l-as putea folosi, am un set de creioane de carbune dar nu ma prea descurc cu ele…..multumesc(inca o data…f bun tutorialul)

    Reply
    • Cu carbunele nu am foarte multa experienta, dar pot sa spun ca exista o diferenta intre cele doua si sa le combini nu e cea mai buna solutie.
      Creionul nu o sa ajunga niciodata la nuanta de negru la care ajunge carbunele dar nici cu carbunele nu vei putea lucra la detaliile pe care cu creionu le faci foarte usor. Asa ca, in mare parte carbunele il folosesti cand vrei sa faci ceva mai plastic, pe o suprafata mare, cu foarte putine detalii si foarte multe linii accentuate, pe cand creionul il folosesti pentru a reda ceva mai real, mai grafic, cu foarte multe detalii.
      Daca le folosesti impreuna, diferentele vor fi prea mari. Asta e parerea mea. Tu poti, bineinteles, sa incerci, vezi ce iese.

      Reply
  6. mersi pentru ajutor…..nu ai un id de mess sau un email?, is amator si am cateva desene bunicele (zic eu) si as vrea sa cer si parerea unui profesionist poate mi-ai putea oferi niste sugestii daca ai timp.

    Reply
    • Eh, nu e chiar cel mai bun mod, crede-ma, dar mersi.
      Cel mai bun mod e sa ai langa tine un profesor talentat in ale pedagogiei.

      Reply
  7. ms pentru sfaturi.. la anul trebuie sa ma hotarasc unde dau.. si inclin spre ceva legat de grafica.. aproape m-ai convins.
    PS: Ai acelasi ton calm in explicatii ca profa mea de la sc de arta.

    Reply
  8. sunt sigur ca esti in socolescu,pt ca recunosc cateva desene ,totusi,daca stii cu ce se mananca desenul,daca mai esti la noi in liceu,ne vedem joi la concurs

    ps: multumesc pt umbre,chiar eram in ceata cu ele,si nu gasesc foilee de la petreasca :))

    o seara buna

    Reply
    • Am fost in Socolescu… acum ceva ani. Ce desene recunosti? Nu-mi aduc aminte sa fi avut vreunul vreo legatura.

      Reply
  9. Salut,
    Foarte interesant modul il care ai prezentat acest tutorial.Felicitari din partea mea!.Se vede din cele prezentate ca esti un artist si ca sti “cu ce se mananca” desenul.Eu insa ma ocup de acele desene mai exact portrete mai realiste cu hasura “stearsa cu degetul” care zici tu ca sunt copy/paste,iti dau in mare parte dreptate dar nu inteleg de ce toti artistii trebuie sa mentioneze si sa evidentieze ca ceea ce fac eu si altii nu este arta ,eu unul nu am zis niciodata si nu consider ca lucrarile mele sunt arta.Nu stiu, parca ar fi o amenintare pentru voi,cand de fapt e logic inca din definitia artei, care in esenta ei are cuvantul “a crea” iar sa desenezi dupa o poza sa o reproduci nu inseamna sa creezi.Nu vreau sa fiu deloc rautacios, sa iei comentariul meu ca o simpla parere.

    Reply
    • Eu nu am luat-o niciodata ca pe o amenintare, in niciun caz. Probabil ca oamenii atribuie cuvantul “arta” oricarei lucrari facute in creion, pentru ca “a desena” este pentru multi o arta. Fotografia este de asemenea o arta, iar parerea mea e ca daca stai sa imiti o poza pe care un aparat foto o face intr-o secunda, pierzi timpul aiurea. Probabil comentariile respective de care zici le primesti de la oameni care vad ca ai talent si ca il irosesti aiurea…

      Reply
  10. mai usor inveti de pe tutoriale hasurile sau alte lucruri despre desen decat de la un liceu cu profil artistic sau de arhit. :)) cum isi bat oamenii joc de ceea ce fac:D oricum… trecand la subiect, vreau sa iti multumesc si sa te felicit pt tutoriale si blog :) spor la desenat in continoare

    Reply
  11. Buna , sunt Bianca am 15 ani si urmez liceul de arta din Cluj.Imi place ft mult cum lucrezi,esti ft talentat.Tocmai am inceput sa fac portrete si as dori daca se poate ,niste aprecieri legate de lucrarile mele.

    Reply
  12. comentatiul tau ma ajutat ff mult pt ca nu stiam cum sa hasurez sa fac umbre creionul portrivit…pt ca am daor 10 ani si iti multumesc ff mult si bft sa desenezi picturile prezentate care ai spus ca vrei sa le desenezi bft si inca odata ms ff mult!!!

    Reply
  13. Buna !
    imi place tutorialul …Felcitarile mele !
    si mie-mi place sa desenez foarte mult si mi-as dori sa-mi poti corecta si sa-mi dai unele sfaturi cu privire la deenele mele
    daka ai putea sa-mi trimiti un email……
    Multumesk !!!

    Reply
  14. multumesc din suflet pentru explicatiile din acest tutorial au fost f bine venite si sunt bine gandite pentru incepatori e aur

    Reply
  15. Foarte constructive desenele si explicatiile aferente…si e adevarat ca fara teorie nu reusesti sa redai corect ceea ce vezi in realitate…eu mi-am dorit de mult sa ma perfectionez in desen(vreau sa invat sa realizez creatii vestimentare), desi din clasa a VIII-a nu am mai studiat desenul sau pictura.In prezent incerc sa desenez cat mai “profesional” (daca se poate spune asa) haine, pentru ca apoi sa le croiesc. Imi place mult acest lucru si mi-as dori sa am o mica afacere in domeniu. Multumesc pentru aceste lectii de desen.

    Reply
  16. daca ai putea sa faci in asa fel incat sa punem imagini ca sa le comentam ar fi si mai super ..:P sa ne spui uneori unde am grasit..:D
    eu unul nu am studiat niciodata desenul si faceam din ochi ,imaginatie ,dupa poze:D:D:D:…ascult sfaturile altora si daca consider ca sunt bune le si aplic fa in asa fel incat sa incarcam desene facute de noi hasurate, intinse cu degetulsi picturi … ia sfatul acesta ca pe unul bun :D:* ar fi foarte tare si ai avea mai multi vizitatori din propria experienta….
    asculta acest sfat.

    Reply
    • Omule, esti de-a dreptul penibil, pe bune!
      Auzi descriere la tine “Aceste capodopere sunt facute:hasurezi pe foaie cu creionul intinzi cu un sercetel iar apoi cu guma dai forma…guma ar trebui sa fie ascutita…”
      In locul tau as invata mai intai sa scriu, abia apoi m-as umple de figuri, dar in niciun caz n-as fura munca altora s-o pun la mine pe blog…
      Ce sa-ti povestesc, ai luat tutoriale ale altor artisti si le-ai unit tu intr-un post, din care nici macar 5% nu intelegi.
      BRAVO, ai atins punctul maxim al penibilului. Te felicit!

      Reply
  17. Exceptional tutorial.Sunt pasionat de arta de mic copil, insa din pacate nu am avut posibilitatea sa merg la un liceu de arta.Chiar si in liceul pe care l-am terminat aveam o ora de desen pe saptamana, nu am invatatt nimic pt ca profesoara nu avea cu cine lucra,toti o luau la misto.Acum am 25 de ani si tare mi-as dori sa fac un curs de arta,o facultate ceva.Zic eu ca talent am dar imi lipseste teoria, nu stiu absolut nimic.Am gasit gasit aceasta postare pt ca vreau sa ma pregatesc sa ma inscriu si eu la o facultate de profil.Sunt indragostit de grafica pe calculator dar parca prima dragoste nu se uita niciodata…aici sunt cateva lucrari din liceu http://rolyart.blogspot.com/2011/03/candva-pictam.htmlInca odata felicitari pt acest tutorial.Bafta

    Reply
    • Lasa ca oi fi tu artist, care fura munca altora!
      Frate, eu am facut tutorialul asta scriind despre experientele mele, ce te-a facut pe tine sa crezi ca ai dreptul sa iei ce am scris eu si sa pui la tine pe site???? Mai ai si tupeu sa comentezi!

      Reply
    • Asta e doar parerea ta, dar poate ca dupa ceva timp, o sa-ti dai seama ca talentul nu e de ajuns… mai trebuie sa-l si educi! Bineinteles, asta doar daca vrei sa treci de bariera de desenatori amatori… Asta e problema voastra, nu ascultati niciodata. Ori asculti si cresti, ori ignori orice sfat ti se da, faci ca tine si stagnezi… apoi la 40 de ani te intrebi de ce desenezi la fel ca la 20

      Reply
  18. buna numele meu este oprea denisa,pasiunea mea este desenul.Sunt foarte frumoase desenele as fii vrut sa pot desena si eu asa bravo celui care le-a facut este foarte talentat.

    Reply
  19. Complimente pentru tutorial,este reusit, se vede ca ai muncit pe el, totusi simt nevoia sa te contrazic in legatura cu ce tip de portret e arta sau nu.
    Consider ca indiferent de modalitatea de realizare mai sugerata sau mai fotografica, cat timp un portret este bine construit, este in caracter si este expresiv nu are importanta daca este mai sugestiv,fotografic sau mai putin fotografic,sunt pictor,dar si desenez, mai mult in carbune si mai putin in detalii, dar apreciez toate formele de arta, atat figurativ si abstract,pictura sau grafica, si accept si diferite tipuri de interpretare, chiar daca este mai realista sau fotografica,parerea mea este ca fiecare are posibilitatea de a-si alege stilul de a se exprima prin arta, chiar si mai fotografic,in fond si fotografia fiind arta,desi nu mai se pune accent pe interpretare foto in facultate,datorita ramurei specifice ”foto”, consider ca trebuie apreciat si un mijloc de exprimare artistica sugestiv,dar si mai fotografic in functie de inclinatia personala, si trebuie sa incerci sa privesti arta nu doar subiectiv ci si obiectiv, lasand si acceptand si alte mijloace de exprimare artistica, in realizarea unui portret,studiu,peisaj etc.
    Desi nu am rabdarea sau interesul sa copiez poze, deoarece am un stil mai spontan, sugestiv, imi place sa ofer atmosfera tablourilor si plasticitate,dar privesc totusi obiectiv arta si inteleg si alte tendinte sau metode diferite de a realiza o lucrare artistica.
    Concluzia este: arta este libera si poate fi exprimata prin diferite forme,prin care se transmite creativitate,expresivitate,sensibilitate,ratiune,sentiment.

    Reply
  20. Si eu am furat tehnica de hasura de la arhitectura, desi nu am studiat nimic, am incercat saimi dau singur seama de tot am mai prins fara sa vreau de ici de colo cate o tehnica, cate o chichita iar acum imi ies lucruri destul de bine chiar daca le fac pe genunchi in parc sau la masa acasa. Ai dreptate cu privitu din perspectiva, deformeaza. Totusi nu inteleg de unde iti tragi atata randare, eu, care ma consider destul de randator, nu as rezista sa fac toate chestiile astea plicrisiroare :), trebuie dar ma omoara :)….

    Reply
  21. Eu fac parte dintre cei care au studii în arta (8 ani) dar am abandonat drumul acum 14 ani. Acum vreau să lucrez iar cu mine dar lipsa exerciţiului o simţi mereu după perioade mari de pauză, Talentul este acolo şi atrage admiraţie dar pentru mine, care ştiu cum trebuie să arate un desen bun, nu este decât măzgăleală ce iese acum.Îţi doresc mult succes pentru că te consider dintre cei înzestraţi. Îmi place tare mult ce ai postat aici şi cu siguranţă are utilitate pentru multă lume care are dramul de inteligenţă şi modestie să-şi dorească dezvoltarea proprie. Talentul nu este suficient dacă nu-l lucrezi, aşa cum ai spus şi tu. Oricine spune altceva probabil se considera născut pe pământ în forma finală :)).
    P.S. Nu merită să te cobori la nivelul unora care nu au caracter, oricum nu or să înţeleagă ce le spui ;)
    Cred că ai putea să dai meditaţii la desen celor ce au nevoie. Ai o modalitate foarte bună de a expune informaţiile.

    Reply
    • Mersi frumos… insa uneori am impresia ca soarta e impotriva mea cand vine vorba de arta. De cativa ani incoace peste tot am numai usi inchise si observ ca in continuare mi se inchid usi in nas.
      Sunt foarte multi artisti, lumea are de unde sa aleaga si prefera sa cumpere ceva prost si ieftin sau nu stiu sa aprecieze talentul, ei cred ca o lucrare se face in 2 minute.

      Pe de alta parte, cand vine vorba de design, care e a doua mea pasiune, am pocnit din degete si hop a aparut o oportunitate…
      Acum eu ce sa fac, sa ma las purtat de val sau sa lupt cu destinul?

      Reply
      • Eu cred că soarta nu este niciodată împotriva noastră… doar că noi credem asta din cauza faptului că nu înţelegem raţionamentele superioare după care ni se închid uşile… doar pentru că nu pe acolo trebuie să o luăm sau mai bine zis nu ceea ce dorim noi este mereu cel mai bine pentru noi. Întotdeauna mergem pe un drum bun, chiar dacă nu credem asta pentru că nu se încadrează în planurile noastre. Să nu uiţi că dacă ţi-a fost dat ceva nu ţi-a fost dat degeaba. Există un rost pentru orice pe lume. Chiar şi o uşă închisă are rostul ei. Nu da ca berbecul cu coarnele în ea… lasă să se închidă dacă ai încercat de suficiente ori cât să simţi că ai “ghinion”. Probabil că trebuie să urmezi a doua pasiune dacă soarta te ajută în direcţia asta. Orice alt fel de artă îl poţi face alăturat, în timpul ce-ţi rămâne. Din păcate nu sunt mulţi oameni care sunt dispuşi să cumpere arta, adică să dea un preţ real pe ea. Preferă să îşi achiziţioneze lucruri ieftine în general şi foarte multă lume nu are simţ artistic… oricum la noi în ţară e mai rău în artă decât în alte părţi. Eu am părăsit drumul ăsta (deşi am multe momente în care oftez după viaţa de artist :) tocmai din dorinţa de a avea o stabilitate, nu am simţit că am forţa necesară să mă lupt cu mediocritatea unor oameni şi nu am simţit că pot face lucruri comerciale (mai ales în pictură).
        Eu cred că nu ai de ce să te lupţi cu destinul tău mai ales că din ce ai zis te-a ajutat. Ai încredere în el şi lasă-l să arate ce ţi-a pregătit.
        Sper să-mi spui într-o zi că am avut dreptate ;)

      • Eu sunt foarte increzator in destin. Sunt convins ca fiecare are calea lui in viata si ca peste 70% din oameni nu ajung sa si-o descopere.

        Daca ar fi sa ma iau dupa tot ce am realizat pana acum, inseamna ca nu desenul este menirea mea… si e ciudat sa aflu asta dupa atatia ani de desen. E adevarat ca mergand pe web design pot intr-adevar trai foarte usor viata pe care mi-am dorit-o mereu, atat din punct de vedere financiar cat si social (mai exact timp liber), pe cand la arta e putin mai complicat… proiecte putine, multi artisti concurenti, bani putini… cam nasol.
        Insa mereu am ramas cu intrebarea: ok, merge treaba pe design, dar cum ramane cu talentul meu la desen? care e rostul lui? e doar o unealta de recreere?

  22. Nu cred că este doar o unealtă… dacă momentan nu apar bani din asta nu înseamnă că nu are rost…. trebuie să-ţi aminteşti că artiştii mari în majoritatea cazurilor au fost foarte săraci şi nu au fost apreciaţi în timpul vieţii. La tine nu cred că e vorba de lipsa de apreciere ci de timpurile pe care le trăim şi împing oamenii către arta mai iefină sau utilă. Nu vrei să vinzi ieftin. Este foarte bine pentru că înseamnă că-ţi cunoşti valoarea lucrului tău. Eu te sfătuiesc să lucrezi mult din tot ce-ţi place şi să strângi mult. Într-o zi poţi să ai surprize şi pe această latură doar trebuie să ai răbdare. Eu nu am încercat să vând tot ce am făcut am dăruit cu diverse ocazii iar în prezent nu am nici măcar un tablou de-al meu în casă :))) Uite, o idee ar putea fi să “donezi” lucrări (nu multe şi nu mari) către o bancă, un hol de hotel luxos… ceva ce implică să fie văzute zilnic de multe persoane noi şi în schimbul “donaţiei” să dea numărul tău de telefon celor interesaţi sau să faci un săculeţ, un suport lângă lucrare care să conţină cărţi de vizită de ale tale. Sunt sigură că dacă locul este ales bine or să fie şi oameni interesaţi. În felul ăsta locul respectiv câştigă mult dar şi tu poţi câştiga. Aproape că am început să candidez pentru postul de impresar al tău :))))
    P.S nimic din ceea ce bucură alte persoane nu este doar o unealtă de recreere. Şi poţi oricând să ajuţi nişte copilaşi să deseneze bine şi frumos. Există un rost şi într-o zi o să îl găseşti dar până atunci mergi pe ambele drumuri că sigur poţi ;)

    Reply
  23. Valentin..nu renunta niciodata la ceea ce iti doresti,la ceea ce iubesti, tu chiar iubesti arta,desenul. Esti o persoana talentata,buna la suflet si curajoasa si e pacat sa renunti asa usor. Olga are dreptate: toate au un rost in viata, trebuie sa privesti putin in perspectiva si sa stii ceea ce vrei sa obtii, ca si in desen:) iar intre timp incerca sa iti expui lucrari in locuri publice,unde au acces persoane “de calitate” si care si-ar permite mai mult decat sa arunce o simpla privire… Ai un dar de a te exprima si mai mult de atat,de a te face inteles,fructifica acest dar ;)
    …din toata inima, felicitari si mult succes!

    Reply
  24. buna:D…studiez de ceva timp desenul tehnic si as vrea sa te intreb,daca stii,pentru hasur ce creioane as putea folosi ca sa nu-mi iasa pufos asa:))ca sa pot pune cat mai bine in evidenta obiectele.Nu vreau sa se intinda pe foiae ar trebui sa fie foarte clar hasurul in sensul ca ar trebui sa se cunoasca liniile,asa ca in lucrarea pe care ai postat-o anterior cand ai vbt de desenul tehnic.

    Reply
  25. salutare vevalentin .. bravo,felicitari si respectele mele ptr ceea ce ai dat unor incompetenti sa invete si sa isi atribuie unele puncte de vedere asupra unei calitati adica: “a desena”si eu sant pasionat de arta desenului , imi place enorm si tin sa te refelicit ptr acest tutorial .. este cum se zice “mura-n gura” doar timpul si rabdare iti trebuie sa faci atat de mult tutorial … a-s vrea cu mare placere sa imi mai spui sau sa imi mai dai anumite puncte de vedere in legatura desenului. adresa mea este : assasinul_27@yahoo.com, te rog mult daca ai timpul si placerea necesara sa tinem o discutie pe tema acestui punct. Desenul

    Iti multumesc mult si inca o data FELICITARILE MELE PTR ACEST TUTORIAL Bravo Bravo Bravo

    cu respect

    Reply
  26. As vrea sa stiu daca desenele cu personaje din desene m`ar ajuta sa imi dezvolt mana?Vreau sa spun ca si la desenele cu personaje din desene hasura e destul de usor de facut si pentru incepatori e destul de bine.

    Reply
  27. Daca ai timp detaliaza putin hasura in desenul arhitectural, stiu ca se bazeaza foarte mult pe contraste puternice, dar mi se pare destul de dificil sa fac trecerea de la negru la alb pur.

    Reply
  28. hey as dori sa te rog daca ai putea pune un tutorial despre sectiunea unei scari si pespectiva unei case simple la un singur punct de fuga,am nimerit intr-o clasa de arhitectura si nu mi sa explicat mai nimic si acum cand dau atestat am proba practica ceea ce e cam nasol pt ca nu stiu mai nimic asa ca ma bucura enorm daca ai putea sami explici .multumesc

    Reply
  29. In seara asta fara sa vreau am dat peste tutorialele tale si pot spune am inteles aprope tot chiar daca eu nu stiu deloc teorie.Mi-as fi dorit sa merg la un Liceu de Arta si sa imi cultiv cat de cat ceea ce imi place sa fac insa cum multi stim parintii nu ne inteleg mereu… si acum sunt la un Liceu Teoretic care imi ocupa aproape tot timpu'(matematica,biologia,romana…)Uneori imi fac timp sa desenez si pot spune ca am multa rabdare ,imi face placere sa ”imi pierd timpul’ desenand!!!ma bucur ca te-ai gandit si la incepatori si ai scris pe intelesul tuturor…eu m-am apucat de desenat cu cateva luni in urma si nu stiu nimic despre asta in general desenez ce vad dar stiu ca nu este de ajus de aceea iti multumesc petru ca ai avut rabdarea de a ne impartasii si noua lucrurile pe care tu le-ai invatat. Iti doresc mult NOROC pe viitor ca de altceva nu cred ca mai ai nevoie

    Reply
    • Multumesc mult chiar avem nevoie de ceva teorie…desenez din placere si nu stiu prea multe dar cred ca cu ajutorul celor explicate de tine finalul urmatorului desen o sa fie mult mai mult bun…am 16 ani si imi pare rau ca aparintii nu mi-au dat voie sa merg la un Liceu de Arta insa o sa imi fac timp si o sa studiez mai mult si sper ca dupa liceu sa iti urmez drumul…mult noroc ca de altceva nu cred ca mai ai nevoie

      Reply
  30. Scuze ca te dezamagesc,,urmaresc blogul tau de ceva timp, vreau sa-ti spun sincer ca nu esti la nivelul de a invata pe altii. Nu te mai lua dupa comentarii copilelor de 14 ani. Esti inca incepator in desen, da iti place sa vorbesti mult si prost. Uneori cazi in penibil. A ,, si nici talent de la mama natura nu ai asa de mult cum crezi. Asta este o parere sincera, ca si confirmare sta faptul ca nu ai reusit sa castigi din desen pana acum.
    Bineinteles, vei spune ca sunt invidios pe tine sau frustrat, dar asta este o parerea mea sincera, Mai ai foarte mult de munca, ca nici talentul nu te prea ajuta asa cum spuneam. Spor pe mai departe.

    Reply
    • Bai ce sa zic… din faptul ca te ascunzi sub un pseudonim, care de altfel te reprezinta, si pentru ca nu vad absolut niciun argument din partea ta la ce spui aici, tind sa cred ca nici tu nu ai mai mult de 12-13 ani, deci nici macar n-ar trebui sa te bag in seama, dar fie.
      In tonele de comentarii pe care le-am primit in ultimii 2 ani nu am gasit pe nimeni sa fie de aceeasi parere cu tine, hasurile mele au ajuns chiar si in posturi pe visualart si tu-mi spui ca nu sunt in masura sa ii invat pe altii? Cand implinesti 18 ani mai fa-mi o vizita.
      Pana atunci afla ca am scos destui bani din arta in ultimul an si acum am un job fantastic unde castig destul si desenez toata ziua in stilul care ma reprezinta.
      Deci cred ca eu as putea sa spun “imi pare rau sa te dezamagesc”. Cand vii cu un argument solid la opinia ta mai stam de vorba.

      Reply
  31. Salut. Multumesc foarte mult chiar aveam nevoie de acest tutorial ca dau peste 2 zile examenu . Esti foarte talent. Daca ai putea loa legatura maine cu mn sa imi dai niste sfaturi tias fi foarte recunoscator

    Reply
  32. Foarte bun tutorialul,am inteles majoritatea lucrurilor…Voi mai cauta si alte siteuri deoarece vreau sa imi pun baza,nu imi permit sa am meditator(nici nu stiu daca exista pentru asa ceva)si nici sa ma duc la un cerc de desen sau altceva deoarece la mn in oras sunt putine(2-3 locatii) si foarte scumpe…in orice caz poate gasesc ceva mai ieftin poate vor aparea…Inca odata genial tutorialul ai explicat amanuntit si pe intelesul tuturor…cred.Bafta in continuare sper sa ai un viitor in asta :)

    Reply
  33. Salut . foarte interesant tutorialul ..bravo. Am si eu nevoie de un sfat , am desenat o constructie din lemn si ma c-am bate hasura adica nu stiu sa o aplic in asa fel incat sa se vada ca e lemn si nu metal sau alte materialitati…daca poti sa imi dai un sfat cred ca mi-ar fi de mare folos .Multumesc.:)

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s