Tutorial – Hasura (partea a II-a)

Un tutorial pentru cei care sunt un pic mai avansati, gata sa experimenteze cu adevarat hasura.

Continut:

Am observat ca nu e la fel de usor cum pare sa inveti pe cineva un lucru la care tu te pricepi. Si la un moment dat, desi tie ti se pare usor, pentru ca iti iese, celuilalt i se pare greu si nu vei intelege de ce.

Se intampla tocmai pentru ca unii sunt facuti sa fie buni la acel lucru si pur si simplu il fac bine, fara sa stie cum si de ce.
Altii se chinuie sa invete, ca sa ajunga la nivelul lor. Si aici nu ma refer doar la desen, ci la multe alte aspecte ale vietii.

In ultima vreme, pregatindu-ma pentru examenul de la arte plastice, am observat mai multe lucruri si o sa incerc sa le descriu aici.

Intrebarea frecventa este: “De ce?”
Dupa cum am mai spus, in primul rand imi place sa ajut si sa incerc sa fiu de folos celorlalti, atunci cand ma simt in stare. Cand nu sunt in stare, stau in banca mea.
Apoi in ultima vreme, cautand o cale de a invata lucruri despre design web, am ajuns la concluzia ca la noi in tara chiar e un domeniu sarac in informatii. La fel ca partea de grafica, asa ca nu cred ca strica un tutorial in plus.

Ce ar trebui sa stii?

Primul lucru pe care ar trebui sa-l stii inainte sa te apuci de hasura este cum sa tii creionul si cum sa misti mana. Greseala pe care probabil multi o fac este sa hasureze tinand podul palmei fix pe hartie si miscand creionul doar din degete.
Podul palmei trebuie intr-adevar sa fie un suport de sprijin, trebuie sa fie pe foaie, dar nu trebuie sa fie fix, ci trebuie sa mearga pe suprafata foii. Degetele in schimb trebuie sa tina creionul fix si sa fie la randul lor fixe. Asadar toata miscarea se face din cot, degetele fiind fixe si podul palmei fiind un sprijin care se misca pe suprafata foii de lucru.

Vezi mai jos exact despre ce vorbesc.

Am incercat sa ilustrez intr-un mod cat mai relevant posibil, astfel ca toata lumea sa inteleaga principiul.

Un exercitiu bun ar fi sa incerci sa tragi linii drepte, paralele, una sub alta. Nu trebuie sa fie foarte mari, la inceput poti exersa cu linii orizontale pe o foaie A4, pusa pe verticala.

Cum tragi liniile?

Sa presupunem ca vrei sa tragi o linie orizontala de la stanga la dreapta. Procesul e foarte simplu: pui creionul pe hartie, tragi linia pana unde vrei (cu o miscare doar din cot), ridici creionul foarte putin, cat sa nu mai atinga foaia, te duci dedesubt si tragi urmatoarea linie.
Cu cat ridici mai putin cu atat reusesti sa le faci mai repede.

Cateodata sa intampla sa iti iasa o urma mai stearsa de la capatul din dreapta al primei linii, la capatul din stanga al urmatoarei linii, din cauza ca le faci rapid, dar nu-i nimic.

Cu cat liniile sunt mai departate cu atat suprafata va si mai luminata si cu cat faci liniile mai dese si mai apasate, cu atat suprafata va deveni mai intunecata, dar presupun ca deja stii asta.
Repeti pana ajungi sa tragi un numar relativ mare de linii paralele in cateva secunde, cam ca in imaginea de mai jos.

Hasura

Acum ca stii toate astea, ca sa aplici o hasura pe o suprafata mai mare, tot ce trebuie sa faci este sa combini randurile de linii paralele, pe care ai invatat sa le faci.
De obicei, hasura se face la 45°, mai exact liniile hasurii sunt la 45°, dar cu timpul poti ajunge sa hasurezi si cu linii verticale sau orizontale sau diferite combinatii.

Mai jos ai cateva exemple in care vezi cum se pot combina liniile la 45° pentru a crea o hasura, uniforma sau nu.

Hasura neuniforma, pe o suprafata denivelata(sus)

Hasura uniforma, pe o suprafata plana(sus)

Hasura in degradeu, pe o suprafata umbrita(sus)

Ca sa fie ceva artistic si sa nu existe dubii ca desenul este realizat in creion, liniile ar trebui sa fie vizibile, deci hasura mai aerisita.
Poti bineinteles sa mai insisti cu liniile si hasura va fi din ce in ce mai uniforma, dar iti recomand sa incerci sa nu depasesti tonurile; nu incerca sa innegresti foarte mult un portret pentru ca va arata ciudat la final. In schimb, daca vrei sa hasurezi o suprafata plana, ar trebui sa faci hasura cat mai uniforma, altfel risti sa obtii o suprafata denivelata.
Eu unul incerc sa imi iau o mina de creion cat mai moale si cat mai groasa. Astfel imi e mult mai usor cand hasurez suprafete mari. La detalii in schimb, e bine sa ai creionul ascutit.

Experimenteaza

Cand e vorba de hasura, combinatiile de linii nu se termina niciodata. Hasura la 45° este doar una din ele, cea mai simpla, dar dupa ce o vei stapani vei vrea sa incerci si altceva.

Poti ajunge de la hasura cu linii incrucisate in tot felul de directii pana la hasura cu linii curbe, care se muleaza pe formele obiectelor.
Nu as putea sa exemplific fiecare tip de hasura, pentru ca nu le-am incercat pe toate, mereu am desenat cum am simtit si, de-a lungul timpului mi-am format un stil. Cateodata folosesc linii la 45°, alteori hasurez pe conturul formei, dar nu am facut o regula din asta, pur si simplu hasurez cum cred eu ca arata mai bine. Exercitiile isi spun cuvantul.

Stilul meu

Voi incerca acum sa explic cum folosesc eu liniile in hasura. Pentru asta voi folosi un desen de-al meu, portretul actritei Amy Smart, care este de departe unul dintre cele mai reusite.

Incepand cu fruntea, am redat forma rotunda, iar liniile de hasura in mare masura sunt perpendiculare pe liniile rosii. La fel cu arcadele, care sunt un pic scoase in relief la orice persoana, la unele mai vizibil, la altele mai putin. Apoi tampla, unde va trebui sa folosesti mai multe tente pentru a reda marginea fruntii.


Aici se vad exact liniile hasurii.

***

La nas va trebui sa intelegi foarte bine formele si anatomia pentru a putea sa hasurezi cum trebuie. De fapt, asta e valabil cam peste tot, dar aici e foarte important.
In imaginile de mai jos, la fel ca mai sus, am descris traiectoria si am pus o varianta mai simplificata a hasurii, pentru ca in momentul in care hasura e finalizata, nu prea se mai vad exact randurile de linii si directiile, iar eu exact asta incerc sa explic, deci a doua imagine ar trebui sa ajute.


***

La obraji se aplica in mare parte acelasi principiu, pentru a obtine rotunjimea.
Poti observa cum liniile de hasura in partea luminata sunt mai rare, iar cu cat te duci spre partea umbrita, nu numai ca sunt mai dese, dar sunt si mai dure si la un moment dat formeaza acea hasura uniforma.


***

Daca la toate aceste elemente trebuie sa tii cont (mai mult sau mai putin) de directia liniilor, la umbra de pe gat in schimb, nu e deloc important si poti hasura in toate directiile posibile, pana ajungi la nuanta de negru dorita.
Mai mult, chiar recomand asta, pentru ca astfel vei obtine un negru foarte placut si foaia nu va fi la fel de lucioasa ca atunci cand hasura este toata intr-o singura directie. Eu unul sunt foarte multumit de tehnica asta cand vine vorba de zone intunecate.



Concluzii

In concluzie, pentru ca un portret in creion sa arate foarte bine, nu ar trebui sa existe diferente majore privind intensitatea hasurii intre partea luminata si cea umbrita decat daca e vorba despre o suprafata destul de mare si tentele sunt aplicate cum trebuie. Daca partea umbrita este reprezentata de un negru intens iar partea luminata e lasata complet alba, diferenta este majora si hasura nu va reusi sa descrie suficient de bine suprafata desenata.
In schimb, daca e vorba despre un contrast pentru a scoate in evidenta un obiect sau o partea a acestuia, recomand folosirea unui negru intens langa o parte lasata complet alba, dar aceste situatii sunt destul de rare daca tii cont de sursa de lumina (se folosesc in schimb la arhitectura si design, unde scopul este prezentarea unui obiect sau ansamblu de obiecte).
Imi poti lasa comentarii daca ai intrebari sau nelamuriri.

Spor la hasurat!

19 thoughts on “Tutorial – Hasura (partea a II-a)

  1. buna..explicatiile tale mi-au fost de mare ajutor dar as vrea sa-mi mai explici cateva lucrur…cum pot sa fac parul ? din creion tot hasurat? dar cum..? corpul..umbrele ..fiecare parte din tablou..daca poti..!

    Reply
  2. Ciao!Mi-au fost de folos sugestiile tale ,dar dak te rog ,ai putea prezenta si recomandarile tale pentru “unelteltele” folosite pentru desen grafic….Ms mult!Tine-o tot asa!

    Reply
    • deci pe-asta vreau s-o vad :))) “vom”? tu si cu mai cine? In mod normal iti dadeam spam la comentariile astea, poate daca ma rugai frumos iti puneam linkul undeva pe blog, dar m-a amuzat atat site-ul tau incat o sa las comentariul, desi nu cred ca e benefic pentru tine ce prezinti acolo, sincer!

      Reply
  3. Salut.
    Deosebita initiativa ta te felicit , este ok si un blog despre arta iin speta despre desen astept cu interes si alte tutoriale.

    Reply
  4. desenele postate de ionut pe blogul lui personal nu isi gasesc locul pe internet nici nu ar trebui sa isi faca publicitate cu asa ceva oricum multumesc pentru tot ce ai facut m-a ajutat foarte mult si am intrat cu brio la facultate

    Reply
  5. Buna! Ma bucur ca exista persoane care isi iau din timp pentru a le explica nestiutorilor secretele artei! Eu ma pregatesc sa intru din a 10-a la arhitectura si ma ajuta foarte mult acest site. Multumim pentru ce faci :)!

    Reply
  6. Iti multumesc din suflet pentru timpul tau si energia investite in aceste tutoriale. E fantastic cum ai realizat cat de in amanunt trebuie sa abordezi problema pt cei mai crunti incepatori : ) sper sa perseverezi in aceasta actiune!!

    Reply

Leave a Reply

