Tutorial – Constructia corecta a unui portret

In acest tutorial vei invata cum sa construiesti corect si mai ales sa intelegi formele chipului uman.

Iti recomand ca pe masura ce treci prin acest tutorial sa te si apuci de lucru, iar la final ar trebui sa obtii acest rezultat:

Continut:

Introducere

Sunt convins ca multi artisti care creioneaza portrete dupa poza deseneaza exact ce vad, fara a tine cont de constructie si simetrie.
Daca modelul respectiv are nasul putin deplasat intr-o parte, asa va aparea si in desen, daca un ochi este mai jos pentru ca modelul are capul inclinat, asa va aparea in desen, insa nu e garantat ca axa gurii va fi si ea inclinata.

Asta pentru ca multi deseneaza pe bucati, din aproape in aproape, incep cu un ochi, il finalizeaza, il hasureaza, apoi trec la celalalt ochi; dupa ce il termina isi dau seama ca ochii sunt prea departati.
Nu e enervant? Mie mi s-a intamplat de multe ori si tot de-atatea ori am lasat desenul asa pentru ca muncisem prea mult la acel ochi ca sa-l mai sterg doar pentru ca trebuia mutat cu 5 milimetri mai la dreapta.
Si astfel portretul are de suferit, nu seamana cu modelul, are greseli de constructie, e stramb etc.

Cand ai o schita foarte bine pusa la punct, desenul nu are cum sa nu iasa extraordinar. Asta se aplica la orice inseamna arta. De aceea, pentru un portret de calitate ai nevoie mai intai de o schita bine facuta.

Primul lucru si cel mai important este sa ai o planseta, un placaj de lemn pe care sa-ti lipesti foaia sau orice alta metoda pentru a avea suprafata de lucru verticala.
Este crucial sa privesti foaia de lucru perpendicular.
Daca tu stai pe scaun si privesti o foaie pusa pe masa, o vezi in prespectiva, iar perspectiva inseamna deformarea realitatii si a dimensiunilor reale. Asta inseamna ca daca tu desenezi dintr-un anumit unghi si ti se pare corect desenat, cand vei privi lucrarea de la distanta, pusa in picioare (lipita de perete de exemplu) o vei vedea total diferit si iti vei da seama ca portretul e deformat.

In acelasi timp, distanta pe care o parcurgi cu privirea, intre foaia de lucru si model este mult mai mare; trebuie sa ridici capul, sa te uiti la model, sa retii informatia, apoi sa duci capul in jos spre foaie si sa desenezi ce ai retinut, daca ai retinut…

Cand ai suprafata de lucru pusa pe verticala, e de ajuns sa iti muti privirea putin spre stanga (sau spre dreapta, depinde de pozitia ta) si sa observi modelul, uitandu-te in continuu la foaie si la model si cautand linia. Doar asa vei obtine asemanarea care te va uimi chiar si pe tine.

Daca vei continua sa desenezi la orizontala vei esua de fiecare data in a obtine calitatea.

Un alt argument vizavi de importanta constructiei ar fi ca daca desenezi dupa o poza vestea buna e ca orice ai face modelul nu se va misca, in schimb daca ai un model viu in fata, intr-o pozitie dificila si nu ai constructie, in momentul in care modelul s-a miscat, s-a terminat, trebuie s-o iei de la capat.
Este si motivul pentru care cei care fac portrete exceptionale dupa poze nu sunt in stare sa le faca nici macar pe jumatate cand au un model viu in fata.

Inapoi la cuprins

Forma de baza

Un portret pleaca de la o sfera, destul de logic. Traseaza axele sferei pentru intelegerea formei sale.
Nu incerca sa trasezi elipsele sferei doar ca sa para ca desenul e construit, pentru ca te vei pacali singur(a). Nu trebuie sa tragi axe si elipse pentru mine, ca asa spun eu, ci pentru tine, sa te ajuti pe tine la constructia portretului. Liniile nu sunt de forma ci sunt linii ajutatoare.

Apoi va trebui sa adaugi mandibula, care va determina pozitia fetei. Te va ajuta mult daca trasezi pana la capat toate axele si liniile, chiar daca se pierd in spatele altor forme.
Ar trebui sa stii ca fata se imparte in trei parti egale:

  1. barbie – nas
  2. nas – sprancene
  3. sprancene – par

In continuare va trebui sa aduci modificari formei de baza (adica sferei), iar asta o vei face intelegand scheletul uman, mai exact craniul. Nu trebuie sa intri in amanunte, ci sa te concentrezi pe proportiile elementelor principale.

Mai jos ai exemple din cartea lui Bammes.

Va trebui sa faci o schita in mare, cu atatea linii cat ai nevoie pentru a crea o baza simetrica. Tine cont de axa verticala centrala si incearca pe cat posibil ca ce ai in stanga axei centrale sa ai si in dreapta (asta cel putin in primele etape ale constructiei).

Tine cont ca segmentele a-b, b-c si c-d sunt relativ egale (dar asta nu inseamna ca se aplica la orice persoana, aici vorbim de ceva standard).

  • a – linia de unde incepe parul
  • b – axa sprancenelor
  • c – baza nasului
  • d – baza barbiei
Inapoi la cuprins

Constructia

Dupa ce ai conturat cat de cat o forma de baza, va trebui sa intri in detalii. Delimitezi in mare ochii, pozitia sprancenelor, latimea nasului, buzele, obrajii.

De asemenea, daca simti ca desenul are nevoie de modificari, fa-le, dar nu intra in detalii pana nu esti multumit(a) in totalitate de constructie (de exemplu mie mi s-a parut ca e nasul prea lung si l-am micsorat).

Observa ce modificari am adus la proportiile standard. O persoana are diferite proportii, cum ar fi fruntea mai inalta, barbia mai mica, nasul mai lung etc. Joaca-te cu ele, vezi ce iese.

Inapoi la cuprins

Detaliile

Dupa ce ai o constructie foarte riguroasa, esti gata sa treci la detalii. Lucreaza la toate in acelasi timp si nu le lua pe rand.
E un sfat pe care ti-l dau din proprie experienta, nu te apuca sa hasurezi si sa finisezi doar un ochi sau orice alta parte a chipului.
Daca ramai concentrat pe un singur element, le pierzi pe celelalte. Totul trebuie sa fie legat.

Asa cum nici eu nu ti-am prezentat aici constructia mai intai a fruntii, apoi a nasului apoi a ochilor, ci pe toate legate. E foarte important sa gandesti compozitia ca pe un “tot” si nu pe bucati.

De regula, ochii trebuie sa fie distantati in asa fel incat sa-ti mai incapa exact un ochi intre ceilalti doi, dupa cum vezi si in desenul de mai sus. Segmentele a-b, b-c si c-d sunt egale.
Bineinteles, mai exista si exceptii.

Mai departe e foarte important sa cunosti detalii: ochi, nas, buze, obraji, arcade si cum functioneaza ele. Altfel nu vei reusi sa redai tridimensionalitatea formelor. Studiaza-le pe fiecare in parte, dar nu doar desenand mecanic dupa o poza, ci construind, intelegand formele, astfel incat dupa ce ai studiat indelung sa poti face singur(a) un ochi, din orice unghi, fara sa ai nevoie de poze de referinta. Asta inseamna sa studiezi si sa intelegi formele.

Inapoi la cuprins

Hasura

Abia dupa ce ai construit tot portretul si esti multumit(a), poti trece la hasura.
Incearca sa nu imbaxesti desenul hasurand absolut orice element si detaliu.

Un portret care are doar o parte hasurata, de exemplu doar ochii si buzele, iar restul e schitat, va arata mult mai bine decat un portret muncit si hasurat pana la epuizare, astfel pierzandu-si centrul de interes, adancimea si devenind kitsch.

Inapoi la cuprins

Concluzii

In concluzie, as putea sa primesc intrebari de genul “de ce trebuie sa stiu eu toate astea?”. Ei bine, daca esti un artist care vrea sa faca toata viata portrete pe litoral, ai dreptate, nu-ti trebuie nimic din ce am scris eu aici.
Insa gandeste-te putin. Mi-am auzit recent comentarii de genul: “eu am desenat dupa o POZA si am facut exact ce am vazut eu acolo, cum poate sa fie gresit???” Ei bine, simplu.
Hai sa-ti dau un exemplu: toata lumea stie cum arata o mana umana, toti le avem si le stim pe de rost. Corect? Bun. Atunci, cum se face ca daca te apuci sa desenezi o mana pentru prima data, a naibii iti iese prost???

Raspunsul e printre acesti termeni: teorie, constructie, intelegerea formei, anatomie. Studiaza anatomia, intelege formele, construieste si apoi vei vedea diferenta. In momentul cand ai cunostinte de anatomie si vezi o mana desenata prost, poate nu poti sa spui exact ce nu e bine, dar stii cu siguranta ca e desenata gresit.

Bine, acum ca ai citit tot ce am scris mai sus, nu inseamna ca urmatorul tau portret va fi exceptional. Teoria nu are nicio valoare fara practica.

Nici eu nu sunt multumit inca de cum imi ies portretele. Ceea ce vreau eu e sa ajung incet incet sa le fac din cap. Cum fac asta? Lucrand dupa poze mai proaste, mai mici, in care nu se vad toate detaliile si trebuie sa pun de la mine destul de mult.
La inceput, daca lucrezi dupa poze trebuie neaparat sa ai poze calitative, profesionale chiar, rezolutii mari, unde vezi chiar si porii de pe fata, luminate bine, astfel incat sa surprinzi formele si sa nu existe dubii.

Abia dupa ce ai ajuns sa cunosti anatomia si formele si aplici regulile de constructie prezentate aici, vei putea incet incet sa pui si de la tine si sa nu te uiti doar la poza. Bine, ideea in sine e ca portretul sa arate uman, nu sa semene cu poza. Folosesti poza doar ca inspiratie. Asta trebuie sa intelegi de fapt.

Arta inseamna creatie, iar cand desenezi dupa o poza nu ai creat nimic. In schimb, cand te inspiri dupa o poza si pui si de la tine, ai putea sa te apropii de creatie.

Vezi aici celelalte tutoriale.

Spor la desenat!

Inapoi la cuprins

vrei un desen? comanda

33 thoughts on “Tutorial – Constructia corecta a unui portret

  1. Arta inseamna creatie, iar cand desenezi dupa o poza nu ai creat nimic. In schimb, cand te inspiri dupa o poza si pui si de la tine, ai putea sa te apropii de creatie.

    Ce mare adevar ai spus…
    Imi place ce faci, este de foarte mare folos.
    Pe curand.

    Reply
  2. Buna !
    Ti-am citit lucrare …
    (daca o pot numii asa…) imi place …
    si am incercat si eu sa fac dupa modelul tau,
    si mi-a reusit mult mai frumos portretul decat cel anterior …

    Felicitari si bafta pe mai departe !!!

    Reply
    • Mersi! Mie nu-mi place atat de mult cum a iesit, am vrut ceva mai complex si promit ca o sa-l mai imbunatatesc pana o sa cuprinda toate detaliile posibile despre un portret.

      Reply
  3. Buna !
    Astept urmatoarele modifikari
    Am sa-ti pun o intrebare…
    Tu consideri ca ai talent …. sau crezi ca prin munca ai putut realizat fara vreun talent…??

    Reply
  4. Salut!
    Da ai dreptatee …
    Iti doresk bafta in tot ceea ce vei face in viitor … :P si app. imi place foarte mult tutorialul acestasi m-au ajutat foarte mult,dar si celelalte….;)
    Multumesk !

    Reply
  5. Buna !
    As vrea sa-mi spui sau sa prezinti intr-o lucrare tot asa diferite tipuri de par (cret, drept, ondulat,…etc.)
    La portrete la acest mare capitol nu ma pricep mai ales la portetele baietiilor…:d
    Multumesk !

    Reply
  6. eu unul consider ca talentul este dat de Dumnezeu,iar tu trebuie sa il expluatezi…
    dec exemplu un copil isi doreste sa invete sa deseneze,dar chiar daca a facut liceul de arta plastica tot nu stie sa deseneze….

    Reply
  7. Salut
    Da, ai dreptate toate sunt date de Dumnezeu dar trebuie sa stii sa le folosesti unde trebuie, cand trebuie, si in ce masura…
    Adika tu spui ca unii au talent de la Dumnezeu si altii nu …..??? :D\
    Multumesc !!

    Reply
  8. Foarte interesant articolul! Felicitari! Voi urmari acest site pentru a afla si alte lucruri despre ce inseamna a desena.

    Reply
  9. este super frumos , AM incercat si eu ieri imediat dupa ce l-am vazut siteu sa fac un portret dupa poza . Pentru primul meu portret a fost cat de cat frumos . MIE imi place si te felicit pentru rabdarea ta de a ne invata ce sa facem pas cu pas .PA si succes in continuare ,

    Reply
  10. buna te felicit pentru acest tutorial de mult timp incerc sa gasesc tutoriale detaliate si cat mai explicite.acum am gasit si imi este de folos,am retinut niste elemente foarte importante pe care eu le treceam cu vederea,m-as bucura enorm de mult daca ai face si un tutorial video.
    consider ca fiecare dintre noi are un talent diferenta este ca unii nu-si dau seama ca il au,altii nu stiu sa-l foloseasca,si altii care stiu dar nu-i dau importanta.

    Reply
  11. Bun tutorialul. Eu am inceput sa fac portrete fara sa stiu toate astea. imi ies binisor dar nu reusesc sa dau profunzime… In plus folosesc prea multe linii, gresesc trasa, ma enervez si dau cu creionu de pereti si asa mai departe… Cred co o sa incep sa iau exemplu de la tine, pare mai simplu asa….

    Reply
  12. Ca toata lumea care ti-a lasat commenturi iti zic si eu ca acest tutorial este unul interesant…desenez de 6 ani portrete:))e greu si cred ca toata lumea trece,a trecut prin problemele care le-ai mentionat in articol.Imi place ca ai punctat foarte bine fiecare etapa.Si in acelasi timp imi aduc aminte de profa din liceu cat ne freca la cap cu constructia dar in final ieseau bine.Un sfat pentru toata lumea(inarmativa cu calm copiii)=))uneori poate parea greu dar satisfactia ca ai facut ceva de mana ta…este minunata

    Reply
  13. Tot ce vreau sa stiu e ce creioane trebuie sa folosesti.M-am apucat de desenat de foarte mult timp si folosesc doar un tip de creion.Cu toate ca desenele imi ies destul de bine, stiu ca se poate si mai bine.Ce fel de creioane tr sa folosesc?

    Reply
  14. Merci am reusit in sfarsit sa desenez un craniu nu am facut portretu prima dar mia iesit un craniu gen fantasy si imi place asa ca nosl schim insa osa iau tutorialu de la capat pentru a reusi sa pun si pustina carne pe el.

    Iti multumesc pt tutorial!!

    Reply
  15. salut!vreau o parere…cand eram mai mic ,in jurul varstei de 15 ani imi reuseau unele desene,desenam foarte rau si ieseau destul de bine,acum dupa 6 ani,am incercat iar,dar imi vine foarte greu,mai ales ca imi pierd rabdarea cand vad ca nu reusesc!crezi ca mai am vreo sansa sa incep acum si sa avansez?cam cat dureaza pana iti intri in mana?

    Reply
  16. ai stiut sa alegi cuvintele potrivite si sa explici incat sa inteleg pasii….chiar ai talent si sa stii ca mi-a iesit ceva asemanator dar o parte masculina nu feminina ca in poza creata de tine,oricum multumesc pentru lectie!

    Reply
  17. Imi place tare mult tutorialul.. Dupa cum ai vb in el eu te consider expert.. Bv tie.. Dar oricum nush de ce am cautat asa ceva pe net pt ca eu nu sunt genu care sa aibe rabdare… Eu ma grabes rau de tot cand fac un desen pt ca ma plictisesc de el:))..P.S.:Atat de tare mi-a placut tutorialul incat m-ai facut sa cred ca pot sa fac un portret:))))) Tine-o tot asa. Bafta

    Reply
  18. foarte util tutorialul.
    pentru cei care vor sa studieze mai in profunzime tehnicile de desen, ce carte recomanzi?

    Reply

Leave a Reply

